لوگو پولاکس
EN
زمان لازم برای مطالعه
12 دقیقه

اصول و ویژگی های سبک معماری نئوکلاسیک در ایران و جهان | از سادگی تا غنای جزئیات

8 اردیبهشت 1404
اصول و ویژگی های سبک معماری نئوکلاسیک در ایران و جهان | از سادگی تا غنای جزئیات

سبک معماری نئوکلاسیک یکی از برجسته‌ترین و ماندگارترین گرایش‌های معماری در ایران و جهان است. این سبک با تأکید بر نظم، تقارن و سادگی، پاسخی هنرمندانه به تجمل‌گرایی دوره‌های پیشین همچون باروک و روکوکو بود. در بطن آن، تعریفی روشن از معماری چیست دیده می‌شود؛ معماری به‌عنوان تلفیقی از زیبایی‌شناسی، منطق و میراث تاریخی.

معماری نئوکلاسیک با الهام از فرم‌های باشکوه یونان و روم باستان، در قرن هجدهم در اروپا شکل گرفت و خیلی زود در نقاط دیگر جهان نیز گسترش یافت. در ایران نیز، این سبک در دوره پهلوی، به‌ویژه در ساخت بناهای اداری، دانشگاهی و فرهنگی، وارد زبان معماری شد. ترکیب اصول نئوکلاسیک با عناصر معماری ایرانی، آثاری پدید آورد که همچنان نشانه‌هایی از قدرت، تعادل و هویت را در خود حفظ کرده‌اند. در مطلب پیش‌رو با سیر تاریخی به وجود آمدن این سبک معماری در اروپا و سپس ایران آشنا شوید. 

سبک معماری نئوکلاسیک

تاریخچه، نحوه پیدایش سبک نئوکلاسیک

زادگاه سبک معماری نئوکلاسیک مانند بسیاری از سبک های معماری دیگر، از جمله معماری گوتیک، معماری باروک و معماری مدرن، اروپا بود. این سبک در نیمه دوم قرن هجدهم میلادی شکل گرفت؛ دورانی که موجی از بازنگری در ارزش‌های زیبایی‌شناختی و عقل‌گرایانه، اروپا را دربر گرفته بود. نئوکلاسیک در واکنش به افراط‌های تزئینی دوره باروک و روکوکو، با نگاهی تازه به آثار ماندگار معماری کلاسیک یونان و روم باستان، پایه‌گذاری شد.

در ظاهر، این سبک به سادگی، تقارن و تعادل تکیه داشت؛ اما در باطن، حامل مفاهیم فلسفی و سیاسیِ تازه‌ای بود. برخلاف تصور رایج، خاستگاه اولیه آن نه‌تنها به ایتالیا، بلکه به جریان‌های فکری گسترده‌تر در فرانسه و بریتانیا نیز بازمی‌گردد. هرچند اولین نمونه‌های نئوکلاسیک در شهرهایی مانند رم و فلورانس دیده شد، این معماران فرانسوی بودند که با پالایش عناصر بصری، نظم هندسی و نمادگرایی کلاسیک، این سبک را به بلوغ رساندند و به جهان معرفی کردند.

 

نمونه معماری نئوکلاسیک را می‌توان در ساختمان‌هایی همچون پانتئون پاریس، موزه لوور (بخش‌های الحاقی قرن هجدهم)، و تالار ملی لندن مشاهده کرد. این آثار، با بهره‌گیری از ستون‌های دوریک و ایونی، تناسبات هندسی و نمای سنگی، روح معماری باستان را با زبان جدید بازآفرینی کردند.

معماری نئوکلاسیک در ایران

تفاوت معماری کلاسیک و نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک با سبک کلاسیک تفاوت‌هایی اساسی دارد؛ از جمله در نوع مصالحی که در هر یک به کار می‌رود. در سبک کلاسیک، معمولاً از مصالح طبیعی مانند سنگ استفاده می‌شود و حضور تزئینات پرجزئیات، پرکار و گاه نامنظم، از ویژگی‌های شاخص آن است. در مقابل، سبک نئوکلاسیک واکنشی به همین افراط در تزئینات بود؛ جریانی که معماران آن، با کنار گذاشتن پیچیدگی‌های بصری، به سمت سادگی در طرح، مصالح، رنگ، نور و سایر عناصر معماری حرکت کردند.

 

این گرایش به سادگی، هرچند با الهام از گذشته همراه است، اما هرگز به مینیمالیسم سبک مدرن نمی‌رسد. در حقیقت، نئوکلاسیک از نظر اصول و فرم، در میانه‌ راه معماری کلاسیک و معماری مدرن قرار می‌گیرد. این رویکرد نه تنها در طراحی نما و ساختار کلی بنا، بلکه در حوزه‌هایی همچون طراحی داخلی و معماری داخلی نیز دیده می‌شود؛ جایی که تعادل، تقارن و استفاده از متریال‌های باکیفیت در فضاسازی، نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

ویژگی معماری نئوکلاسیک

ویژگی معماری نئوکلاسیک چیست؟

ویژگی معماری نئوکلاسیک را می‌توان در مقیاس بزرگ، نظم هندسی و وفاداری به سنت‌های کلاسیک تشخیص داد. در این سبک، دیوارها اغلب با اشکال ساده‌ هندسی طراحی می‌شوند و استفاده از ستون‌های بلند یکی از عناصر شاخص آن است. ستون‌ها معمولاً به سبک یونانی، به‌ویژه دوریک، ساخته می‌شوند و حس قدرت و استواری را القا می‌کنند.

در طراحی داخلی این سبک، تزئینات و برجسته‌کاری‌ها اغلب در قاب‌های مشخص جای می‌گیرند؛ این قاب‌بندی‌ها نه‌تنها به فضا نظم می‌دهند، بلکه باعث می‌شوند سطح دیوارها همچنان ساده و خوانا باقی بماند. برخلاف معماری باروک یا کلاسیک متاخر، در معماری نئوکلاسیک، خبری از گنبدها یا برج‌های پرزرق‌وبرق نیست. با این حال، بسیاری از بناها صرفاً از بخشی از این مولفه‌ها استفاده می‌کنند و کاملاً مقید به همه‌ اصول سبک نیستند.

 

از دیگر ویژگی‌های این سبک می‌توان به استفاده از نورپردازی دقیق و هدفمند اشاره کرد؛ به‌طوری که نورها در جهت برجسته‌سازی فرم‌ها، تقارن و عناصر معماری به‌کار می‌روند. این موضوع به طراحی داخلی شخصیت‌مند و آرامش‌بخش‌تری می‌بخشد.

ویژگی‌ های اصلی سبک معماری نئوکلاسیک

ویژگی معماری نئوکلاسیک را می‌توان شامل موارد زیر دانست. هر چند ممکن است این المان‌های معماری در تمامی بناها یک به یک اجرا نشده باشد، اما به‌طور کلی فضای کلی بناهای معماری نئوکلاسیک اینچنین است. 

  • ستون‌های بلند با طراحی دوریک (سبک یونانی)
  • اشکال هندسی ساده در طراحی دیوارها
  • قاب‌بندی منظم برای تزئینات و برجسته‌کاری‌ها
  • عدم استفاده از گنبد و برج
  • خطوط صاف، منظم و تقارن چشمگیر در نما
  • استفاده از سنتوری سه‌گوش در بالای درب‌ها
  • طراحی‌های حجمی مسطح‌تر نسبت به معماری کلاسیک
  • نورپردازی هدفمند برای تأکید بر فرم و ساختار
  • حفظ تعادل میان شکوه کلاسیک و سادگی مدرن

نمونه معماری نئوکلاسیک

 

تاثیر نور در سبک نئوکلاسیک 

در سبک نئوکلاسیک، نورپردازی نقشی کلیدی ایفا می‌کند و نه‌تنها به روشنایی فضا کمک می‌کند، بلکه ابزاری برای القای عمق، تقارن و بزرگی محسوب می‌شود. با استفاده از نور مناسب، می‌توان بدون صرف هزینه‌های گزاف، بر شکوه و وسعت فضا تأکید کرد. از همین رو، در طراحی این سبک، نورپردازی نه‌فقط جنبه زیبایی‌شناسی دارد، بلکه بخشی از ساختار معماری محسوب می‌شود.

معماران نئوکلاسیک اغلب تلاش می‌کنند با جزئیاتی مانند قالب‌گیری دقیق دیوارها، قاب‌های پنجره‌ها و قرینه‌سازی اجزا، بازتاب نور طبیعی را در فضای داخلی افزایش دهند. استفاده از نورهای سفید و روشن، کمک می‌کند تا سطوح ساده و منظم این سبک، جلوه‌ای پرابهت و شفاف پیدا کنند. این نگاه، در ادامه‌ سنتی است که از معماری باروک به ارث رسیده؛ با این تفاوت که نئوکلاسیک سادگی بیشتری را دنبال می‌کند و از افراط‌کاری‌های بصری سبک باروک فاصله می‌گیرد.

به‌کارگیری لامپ‌ها، آویزهای سقفی و لوسترهای متقارن در دو طرف فضا، یکی دیگر از راهکارهایی است که در این سبک دیده می‌شود. همچنین استفاده از نورهای خطی، نور مخفی و لوسترهای کلاسیک با آویزهای ساده، به افزایش حس شکوه و هماهنگی در فضا کمک می‌کند.

 

در مقایسه با معماری گوتیک که بیشتر به دنبال نمایش عمودگرایی و نورپردازی رنگی از طریق شیشه‌های منقوش بود، سبک نئوکلاسیک به سمت سادگی بصری و نورپردازی خنثی و یکنواخت گرایش دارد. همین تفاوت‌ها، زیبایی‌شناسی متمایزی برای این سبک ایجاد کرده‌اند که در بسیاری از فضاهای مدرن امروزی نیز قابل مشاهده است.

سبک نئوکلاسیک اروپایی

معرفی چند نمونه معماری نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک در تمام دنیا سبکی شناخته شده و محبوب به شمار می‌رود. در انگلستان بیشتر ساختمان‌های بانک‌ها و موزه‌ها مطابق با ویژگی‌های نئوکلاسیک ساخته شده‌اند. این ویژگی‌ها در ساختمان ادارات پست نیز دیده می‌شود. کاخ باکینگهام نمونه‌ای بارز در سبک معروف نئوکلاسیک است. جان نش و رابرت اسمیرک از جمله معماران مطرح و معروفی هستند که در این زمینه آثار باشکوهی به جای گذاشته‌اند. جان نش معمار کاخ باکینگهام بوده و رابرت اسمیرک موزه بریتانیا را طراحی و ساخته است. دامنه رقابت آلمانی‌ها با انگلیسی تنها به جنگ‌های جهانی اول و دوم محدود نمی‌شود. معماران آلمانی با حمایت دربار ویلهلم دوم شهر برلین را به گنجینه‌ای از معماری کلاسیک و نئوکلاسیک بدل کردند. دروازه براندنبورگ از جمله آثار معروفی دیگری است که بر مبنای المان‌های نئوکلاسیک ساخته شده است. کاخ تگل و موزه قدیمی کنار آن نیز از دیگر نمونه های این سبک به شمار می‌روند. 

نمونه سبک نئوکلاسیک ایران

کاترین دوم در روسیه معماری نئوکلاسیک را بر هر سبکی ترجیح داد و به فرمان او کاخ پاولوفسک و کاخ الکساندر ساخته شد. همچنین کاخ کاترین و میدان کاخ نیز بر اساس سبک زیبا و پرطرفدار نئوکلاسیک ساخته شده‌اند.

از سمکت دیگر آمریکایی‌ها نیز برای اینکه از قافله عقب نمانند، کاخ سفید، کاخ کنگره و ساختمان مونتیچلو را بر مبنای ویژگی‌های سبک محبوب نئوکلاسیک طراحی کردند. 

سبک نئوکلاسیک در ایران 

سبک‌های معماری در ایران تنوع و غنای چشمگیری دارند. از جمله، معماری ایرانی و معماری اسلامی که در جای‌جای این سرزمین کهن به چشم می‌خورند و نشان‌دهنده‌ی تاریخ و فرهنگ غنی کشور هستند.​ در کنار این سبک‌ها، معماری نئوکلاسیک نیز در ایران جایگاه ویژه‌ای یافته است. این سبک در قرن هجدهم میلادی در اروپا ظهور کرد و با الهام از معماری کلاسیک یونان و روم باستان، سادگی و تقارن را به عنوان اصول اصلی خود برگزید. در ایران، معماری نئوکلاسیک توسط معمارانی چون آندره گدار معمار و باستان‌شناس فرانسوی، معرفی شد. بین سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۶ هجری شمسی، این سبک توسط معماران ایرانی اجرا شد. این معماران یا شهروند اروپا بودند یا ایرانیانی که در دانشگاه‌های اروپا تحصیل کرده بودند.

یکی از نمونه معماری نئوکلاسیک در ایران می‌توان به ساختمان تلگراف‌خانه در جنوب میدان توپخانه تهران اشاره کرد که در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی توسط مهندس علی‌خان، که به فرمان رضاشاه پهلوی به اروپا اعزام شده بود، ساخته شد.

معماری نئوکلاسیک در ایران

 

همچنین، میدان حسن‌آباد تهران از دیگر ابنیه‌ای است که در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی توسط قلیچ باغلیان و بر مبنای المان‌های نئوکلاسیک طراحی و ساخته شده است.​

نمونه معماری نئوکلاسیک

ویژگی معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک در ایران، با ترکیب ویژگی‌های سنتی و مدرن، به‌ویژه در دوران پهلوی، نقش مهمی در شکل‌گیری چهره‌ی شهری ایفا کرد. این سبک، با تأکید بر سادگی، تقارن و استفاده از عناصر کلاسیک، توانست جایگاه خود را در میان سبک‌های مختلف معماری اسلامی و ایرانی تثبیت کند.

میدان حسن آباد نمونه سبک نئوکلاسیک در ایران

سخن پایانی: میراثی از تعادل و شکوه

معماری نئوکلاسیک با تأکید بر نظم، تقارن و سادگی الهام‌گرفته از دوران کلاسیک، نه‌تنها نمایانگر بازگشت به زیبایی‌های جاودانه‌ گذشته است، بلکه پلی میان سنت و مدرنیته می‌سازد. این سبک، با دوری از تزئینات اغراق‌آمیز، به روحی تازه در طراحی فضاهای معماری بدل شده که هم عقلانیت را پاس می‌دارد و هم زیبایی را برجسته می‌سازد.

 

در ایران نیز سبک نئوکلاسیک، به‌ویژه از دوره پهلوی به بعد، توانست در کنار معماری ایرانی و اسلامی، جایگاهی منحصربه‌فرد پیدا کند و چهره‌ای متمایز به برخی بناهای شهری ببخشد. در حقیقت نئوکلاسیک نه‌تنها یک سبک معماری، بلکه روایتی از وقار، تاریخ و انسجام است که هنوز در جهان معاصر پژواک دارد.

امتیاز دهید
5 / 5